ANUL APARIȚIEI: 2024

ISBN: 978-606-49-1226-8

NR. PAGINI: 186

FORMAT: 14.5x20.5

Cantitate
Produs disponibil pentru comenzi

„De fapt, am dorit să scriu nota care urmează la prima ediție; n‑am făcut‑o, în parte din lene, de care nu‑mi mai amintesc, în parte din fatalism. Nu cred că ceva poate fi remediat într‑un cuvânt înainte. Apoi, când a apărut cartea, am citit câteva critici meritate referitoare la ea: că nu era la înălțimea Căutării Absolutului, ca la Balzac, că se termina cu mâncatul nedemn al unor cârnați și, mai ales, că nu era un roman adevărat. Asta m‑a lovit în cap ca un cui. Mi‑am dat seama că nu este deloc un roman. Aș vrea să spun acum, în scuzele mele, de ce, în împrejurările date, această carte nu a fost să fie un roman.

Într‑o zi de primăvară, pe la orele patru după amiază, am terminat de scris RUR, după care, cu un oftat de ușurare, am aruncat stiloul și am plecat la plimbare spre Nebozízek2. La început mă simțeam eliberat de corvoadă și asta îmi dădea un sentiment de ușurare. Din asta s‑a dezvoltat ulterior un fel de sentiment de goliciune și, în cele din urmă, m‑am trezit insuportabil de plictisit. Mi‑am spus că ziua îmi era distrusă și că ar fi mai bine să mă duc acasă și să scriu un foileton pentru ziar. De obicei, cineva ia o astfel de hotărâre fără să aibă idee despre ce va scrie de fapt, așa încât se plimbă prin cameră, fluieră o melodie pe care o are în minte sau prinde muște; apoi își amintește de ceva și începe să scrie. Și eu mi‑am adus atunci aminte de o idee mai veche, am tăiat sferturi de coală mare de hârtie și am început să scriu un foileton." (fragment, Cuvânt înainte de Karel Čapek)

Karel Čapek
9786064912268

Referințe specifice